Ο καπιταλισμός έχει περάσει ανεπίστρεπτα στην «πολεμική εποχή» του. Οι όροι προσωρινών συμβιβασμών για «διαλλείματα» εκεχειρίας αποτυπώνουν τον νέο συσχετισμό, σπρώχνουν σε πιο σφοδρή σύγκρουση και τροφοδοτούν με νέα καύσιμη ύλη κάθε μέτωπο ενός ιμπεριαλιστικού πολέμου «χωρίς σύνορα».
- «Προειδοποιήσεις» και απειλές που αποτυπώνουν την ανεπίστρεπτη πορεία κλιμάκωσης
- Το Ομάν «ενημερώνει» τους Ευρωπαίους ότι τα Στενά δεν θα γυρίσουν την προπολεμική κατάσταση
- Λίβανος: «Συμφωνία-πλαίσιο» υπό τις ΗΠΑ για να μείνουν «εκτός» Ιράν και Χεζμπολάχ
- Γαλλία και Ιταλία επιχειρούν να διατηρήσουν τα «πατήματά» τους
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ναυτικού των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν που μετέδωσαν ιρανικά μέσα μετά υπήρξαν πλήγματα σε θέσεις των ΗΠΑ στην περιοχή μετά τις νέες επιθέσεις των ΗΠΑ που ανακοίνωσε η CENTCOM με φόντο την σφοδρή σύγκρουση για τα Στενά του Ορμούζ.
«Το Ναυτικό του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης, σε απάντηση σε αυτήν την επιθετικότητα, χτύπησε θέσεις όπου σταθμεύει ο τρομοκρατικός αμερικανικός στρατός στην περιοχή» και προσθέτει πως «σύμφωνα με το Άρθρο 5 του Μνημονίου του Ισλαμαμπάντ, οι ρυθμίσεις για τον έλεγχο της διέλευσης μέσω του Στενού του Ορμούζ εμπίπτουν στην Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν. Ωστόσο, η Αμερική, υποκινώντας διάφορα μέρη, προσπάθησε να παραβιάσει αυτή τη δέσμευση και η απαραίτητη απάντηση έχει δοθεί και θα συνεχίσει να δίνεται στο μέλλον. Σε περίπτωση που η επιθετικότητα επαναληφθεί, η απάντησή μας θα είναι ευρύτερη από αυτό».
Σε ανάρτηση του στο Χ ο Εμπραχίμ Αζιζί, πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής του Ιρανικού Κοινοβουλίου ισχυρίστηκε πως «Για άλλη μια φορά, η Αμερική επιτέθηκε στο Ιράν εν μέσω διαπραγματεύσεων. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ απέδειξε για άλλη μια φορά ότι δεν έχει καμία δέσμευση στις αρχές της διαπραγμάτευσης και της κατάπαυσης του πυρός. Αυτή η απερίσκεπτη παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός από την Αμερική, όπως πάντα, σίγουρα θα οδηγήσει στην υποχώρηση και τη λύπη τους».
Μέσα σε λίγες μέρες μετά το «Μνημόνιο Κατανόησης» μεταξύ ΗΠΑ-Ιράν στην Ελβετία καταγράφονται ήδη επιθέσεις στα Στενά.
ΗΠΑ και κράτος – τρομοκράτης Ισραήλ θέλουν να επιβάλλουν τα σχέδια κατοχής του Λιβάνου. Ενώ συναντούν τρομερές δυσκολίες να επιβάλλουν στο πεδίο την αρπαγή της γης, σφάζουν γυναίκες και παιδιά, βάζουν στο «κάδρο» τα τζιχαντιστικά κτήνη της Συρίας, υποδαυλίζουν την σύγκρουση και στο εσωτερικό της χώρας.
Οι εξελίξεις που αποτυπώνουν την δίνη που δημιούργησαν για τις αστικές τάξεις οι επιθέσεις των ΗΠΑ – Ισραήλ στο Ιράν και η αδυναμία τους να επιβάλλουν τους στόχους που διακήρυξαν είναι καταιγιστικές.
Από τα δημοσιεύματα της WSJ για την απόσυρση βάσεων των ΗΠΑ από την Μέση Ανατολή μέχρι την όξυνση της ενδοαστικής σύγκρουσης στο εσωτερικό των ΗΠΑ.
Από τις πρώτες αναφορές για «αλλαγή στάσης» των ΗΠΑ στο πως «βλέπουν» το σφαγείο της Ουκρανίας μέχρι τα δημόσια λεκτικά ξεκατινιάσματα που αποτυπώνουν το βάθεμα ρωγμών στο εσωτερικό του ΝΑΤΟ μπροστά στην Σύνοδο που θα πραγματοποιηθεί στην Τουρκία.
Από την ένταση της προετοιμασίας για νέα αίσχη του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού μέχρι τις νέες διαδρομές ενέργειας και τους νέους εμπορικούς κόμβους, οι στρατηγικές επιδιώξεις των αστών συγκρούονται με αυτές των ανταγωνιστών τους στις περιοχές που θεωρούν «ζωτικούς χώρους» τους και όλος ο πλανήτης γίνεται θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων.
Τα χτυπήματα του κάθε ιμπεριαλιστή στον άλλο, αδυνατίζουν τους ληστές, οι αντιθέσεις και τα ρήγματα μεταξύ τους μεγαλώνουν στο πλαίσιο της ανελέητης μάχης για την πρωτοκαθεδρία στο ιμπεριαλιστικό σύστημα στις κλιμακούμενες δυσκολίες να εξασφαλίσουν την διευρυμένη αναπαραγωγή του κεφαλαίου.
Οι αστοί δεν έχουν «επιλογή». Ο «τρόπος ύπαρξης» τους είναι ο πόλεμος, γι΄αυτό και είναι αποφασισμένοι για όλεθρο. Γι΄αυτό και οι λαοί πρέπει και μπορούν να δυναμώσουν την αποφασιστικότητα τους, την αυτοτελή τους πάλη κόντρα στα αιμάτινα συμφέροντα των αστικών τάξεων και των λυκοφιλιών τους.
«Προειδοποιήσεις» και απειλές που αποτυπώνουν την ανεπίστρεπτη πορεία κλιμάκωσης
Πριν τις νέες επιθέσεις των ΗΠΑ εναντίον του Ιράν, είχαν προηγηθεί πριν μία μέρα οι «προειδοποιήσεις» του Ιράν ενάντια σε οποιαδήποτε απόπειρα διάσχισης των Στενών του Ορμούζ χωρίς «συνεννόηση» με την Τεχεράνη, οι οποίες ακολουθήθηκαν από το χτύπημα σε εμπορικό πλοίο που επιχειρούσε να περάσει τα Στενά μέσω άλλης διαδρομής από αυτή που έχει χαράξει το Ιράν.
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντ. Τραμπ κατηγόρησε την Παρασκευή την Τεχεράνη για παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός.
«Το Ιράν εκτόξευσε τουλάχιστον τέσσερα μη επανδρωμένα επιθετικά αεροσκάφη μονής κατεύθυνσης εναντίον πλοίων που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ», ανέφερε ο Τραμπ σε ανάρτησή του, προσθέτοντας ότι ένα από αυτά «χτύπησε το πάνω κατάστρωμα ενός μεγάλου, ακριβού φορτηγού πλοίου. Υπήρξε ζημιά, αλλά το πλοίο συνέχισε την πορεία του».
Ο Αμερικανός πρόεδρος ισχυρίστηκε ότι οι ΗΠΑ κατέρριψαν τα υπόλοιπα τρία drone και ανέφερε ότι «προφανώς πρόκειται για μια ανόητη παραβίαση της συμφωνίας μας για κατάπαυση του πυρός».
Το Ιράν δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τη χθεσινή επίθεση στο πλοίο που επιχειρούσε να διασχίσει τα Στενά του Ορμούζ, ωστόσο ξεκαθαρίζει με κάθε τρόπο ότι θα διατηρήσει τον έλεγχο στο κρίσιμο θαλάσσιο πέρασμα και αυτό δεν πρόκειται να επιστρέψει στην προ του πολέμου κατάσταση.
Η «προειδοποίηση» από το Σώμα των Ιρανών «Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης» που προηγήθηκε του χτυπήματος, δόθηκε σε απάντηση των ανακοινώσεων του Ομάν για τη δημιουργία ενός διαδρόμου στη νότια πλευρά των Στενών – διαφορετικού από αυτό που έχει ορίσει η Τεχεράνη – για την έξοδο πλοίων που έχουν εγκλωβιστεί σε αυτά.
Την Παρασκευή, η Τεχεράνη κατήγγειλε ως «επεμβατικό, ανεύθυνο και προκλητικό» το κοινό ανακοινωθέν που εκδόθηκε από τις ΗΠΑ και τις 6 χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ομάν, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), το οποίο μεταξύ άλλων απορρίπτει την επιδίωξη του Ιράν να παγιώσει τον έλεγχό του στα Στενά του Ορμούζ και να επιβάλει τέλη διοδίων στα πλοία που θα τα διασχίζουν.
«Η ασφαλής διέλευση των Στενών του Ορμούζ δεν μπορεί να διασφαλισθεί με βάση αμφίσημες ρυθμίσεις, παράλληλους διαύλους ή αποφάσεις που δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν τον ρόλο του Ιράν ως παράκτιας χώρας», δήλωσε με ανάρτησή του στο Χ ο Ιρανός υφυπουργός Εξωτερικών Κάζεμ Γαριμπαμπαντί.
Στο κοινό ανακοινωθέν, οι ΗΠΑ και οι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου αναφέρονται στην «ελεύθερη, άνευ όρων και περιορισμών ναυσιπλοΐα» στο Στενό του Ορμούζ, χωρίς τέλη διοδίων ή «απόπειρες ανάληψης ελέγχου».
Στο κείμενο αναφέρεται επίσης ότι μία «βιώσιμη ειρήνη» πρέπει να διαχειρισθεί το ζήτημα των βαλλιστικών πυραύλων του Ιράν, τα drones και την υποστήριξη των περιφερειακών συμμάχων της Τεχεράνης. Κανένα από αυτά τα ζητήματα δεν περιλαμβάνεται στο κείμενο του «μνημονίου κατανόησης» μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, ενώ η Τεχεράνη απορρίπτει κατηγορηματικά οποιαδήποτε συμπερίληψή τους στα παζάρια με τις ΗΠΑ.
Το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών από την πλευρά του απάντησε στο κοινό ανακοινωθέν δηλώνοντας ότι η αμερικανική στρατιωτική παρουσία στον Κόλπο αποτελεί πηγή ανασφάλειας και διχόνοιας και επανέλαβε ότι το Ορμούζ θα διοικείται από κοινού από το Ιράν και τον Ομάν όπως προβλέπει το «μνημόνιο κατανόησης». «Απευθύνουμε προειδοποίηση για τις εχθρικές και επεμβατικές πολιτικές στην περιοχή», πρόσθεσε το ιρανικό υπουργείο.
Σε ένα τέτοιο φόντο, οι κάτοικοι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων έλαβαν επίσημη ειδοποίηση την Παρασκευή στα τηλέφωνά τους, η οποία ήρθη λίγο αργότερα, με την οποία καλούνταν να προφυλαχτούν από «πιθανή πυραυλική απειλή», για πρώτη φορά τον τελευταίο ένα και πλέον μήνα. Οι αρχές των ΗΑΕ απέδωσαν αργότερα τον συναγερμό σε τεχνική δυσλειτουργία.
Η δε ιρανική κρατική τηλεόραση μετέδωσε την Παρασκευή ότι τουλάχιστον 3 δεξαμενόπλοια που επιχείρησαν να διασχίσουν τα Στενά του Ορμούζ «χωρίς εξουσιοδότηση», γύρισαν πίσω μετά από προειδοποίηση που έλαβαν από τους «Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης».
Το Ομάν «ενημερώνει» τους Ευρωπαίους ότι τα Στενά δεν θα γυρίσουν την προπολεμική κατάσταση
Το δε πρακτορείο Bloomberg μεταδίδει ότι το Ομάν έχει αναφέρει σε Ευρωπαίους αξιωματούχους ότι δεν υπάρχει τρόπος να επιστρέψει το Στενό του Ορμούζ στην προπολεμική κατάσταση και πως τα διερχόμενα πλοία ενδέχεται να πρέπει να επιβαρύνονται με κάποια τέλη.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, αξιωματούχοι του Ομάν δήλωσαν ότι θα συμμορφώνονται με το διεθνές ναυτικό δίκαιο, αλλά ανέφεραν ταυτόχρονα ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν τέλη για «υπηρεσίες».
Το Ομάν έχει ξεκινήσει να αναλύει σχετικά συστήματα που χρησιμοποιούνται σε παρόμοια θαλάσσια περάσματα σε άλλες περιοχές του κόσμου, όπως στο Στενό της Μαλάκα στην Ασία, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμ. Μακρόν θα συναντηθεί με τον ηγέτη του Ομάν, σουλτάνο Χάιταμ μπιν Ταρίκ, στο Παρίσι τη Δευτέρα, με φόντο τις εντεινόμενες «ανησυχίες» σε ΗΠΑ, ΕΕ και χώρες του Κόλπου για τις συνεννοήσεις του Ομάν με το Ιράν για το θέμα των Στενών.
Οι δύο ηγέτες θα «εξετάσουν την ασφάλεια των θαλάσσιων οδών, η οποία εξαρτάται από την ελεύθερη και άνευ όρων διέλευση μέσω του Στενού του Ορμούζ», σύμφωνα με το γραφείο του Μακρόν.
Στο μεταξύ, σε μια παράλληλη εξέλιξη, Πακιστανοί αξιωματούχοι δήλωσαν την Παρασκευή ότι απελευθερώθηκαν 22 Ιρανοί ναυτικοί από το πλοίο Lenore/Davina, το οποίο είχαν καταλάβει οι ΗΠΑ στο πλαίσιο του αμερικανικού ναυτικού αποκλεισμού στα ιρανικά λιμάνια. Οι ναυτικοί έφτασαν στο Καράτσι του Πακιστάν.
Λίβανος: «Συμφωνία-πλαίσιο» υπό τις ΗΠΑ για να μείνουν «εκτός» Ιράν και Χεζμπολάχ

Πηγή: Associated Press
Την ίδια ώρα, στο μέτωπο του Λιβάνου, όπου το ισραηλινό κράτος – δολοφόνος και οι ΗΠΑ ρίχνουν συνεχώς λάδι στη φωτιά του πολέμου, επιχειρώντας να προωθήσουν τα συμφέροντά τους στη Μέση Ανατολή και «να περιορίσουν την επιρροή του Ιράν» και των «συμμάχων» του, η Ουάσινγκτον ανακοίνωσε την υπογραφή μιας «συμφωνίας – πλαίσιο» μεταξύ των ΗΠΑ, του Ισραήλ και της λιβανέζικης κυβέρνησης που έχει τη στήριξη των ευρωατλαντικών.
Η εν λόγω συμφωνία επιχειρεί ουσιαστικά να παγιώσει την ισραηλινή κατοχή στον νότιο Λίβανο, με τον μακελάρη Ισραηλινό πρωθυπουργό να πανηγυρίζει στις σχετικές δηλώσεις του, και να εντείνει ενέργειες και σχέδια για τον αφοπλισμό της Χεζμπολάχ – που εφόσον προχωρήσουν θα οδηγήσουν σε νέα κλιμάκωση της σύγκρουσης.
Το περιεχόμενο της συμφωνίας δεν αποκαλύφθηκε, όμως ο δεδηλωμένος στόχος είναι να ανοίξει ο δρόμος για “μια βιώσιμη ειρήνη και ασφάλεια”, όπως είπε ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο.
«Σήμερα κάναμε το πρώτο βήμα σε αυτό που θα είναι αναμφίβολα μια δύσκολη διαδρομή, αλλά σημαντική, ουσιαστική και αναγκαία», δήλωσε ο Αμερικανός ΥΠΕΞ, Μ. Ρούμπιο, μετά τα σχετικά τριμερή παζάρια που συνεχίστηκαν χθες στην Ουάσινγκτον.
Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τους Times of Israel, η «συμφωνία-πλαίσιο» αφορά την μερική αποχώρηση των ισραηλινών κατοχικών δυνάμεων μόνο από δύο περιοχές από τον νότιο Λίβανο, ενώ συνολικότερα θα διατηρηθεί η ισραηλινή κατοχική «ζώνη ασφαλείας».
Ενας Ισραηλινός αξιωματούχος ανέφερε στους Times of Israel ότι τα στρατεύματα θα αποσυρθούν μόνο από δύο «πιλοτικές» περιοχές που βρίσκονται πέρα από τα αρχικά όρια της «ζώνης ασφαλείας» που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο.
Τα στρατεύματα των Ισραηλινών εισβολέων θα αντικατασταθούν από τον λιβανέζικο στρατό στις δύο περιοχές από τις οποίες θα αποχωρήσουν, για τις οποίες αναφέρεται ότι έχουν εκκαθαριστεί από τον ισραηλινό στρατό – κάτι που περιλαμβάνει την ισοπέδωση ολόκληρων λιβανέζικων χωριών…
Τη «συμφωνία-πλαίσιο» υπέγραψαν οι πρέσβεις του Ισραήλ και του Λιβάνου στις ΗΠΑ, Γεχιέλ Λέιτερ και Νάντα Μοαουάντ, αντίστοιχα.
Ο Ισραηλινός πρέσβης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «σε αυτήν την τριμερή συμφωνία-πλαίσιο, που βασίζεται στην εκπλήρωση στόχων, το Ιράν είναι εκτός, η Χεζμπολάχ είναι εκτός και ο δρόμος προς την ειρήνη μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου είναι εντός».
Ο δε Μπ. Νετανιάχου δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «το σημαντικότερο, πάνω απ’ όλα, είναι ότι το Ισραήλ παραμένει στη ζώνη ασφαλείας του νοτίου Λιβάνου. Είναι σπουδαίο επίτευγμα και θα το διατηρήσουμε όσο δεν αφοπλίζεται η Χεζμπολάχ».
Ο Νετανιάχου είπε επίσης ότι οι εκτοπισμένοι κάτοικοι της κατεχόμενης ζώνης δεν θα μπορούν να επιστρέψουν στα σπίτια τους.
Το «μνημόνιο κατανόησης» μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν περιλαμβάνει και την κατάπαυση του πυρός στον Λίβανο, με το ισραηλινό κράτος-δολοφόνο ωστόσο να την παραβιάζει καθημερινά με τις εγκληματικές του επιθέσεις και τη διατήρηση της κατοχής, δηλώνοντας ότι δεν δεσμεύεται από την εν λόγω συμφωνία.
Τα παραπάνω γίνονται με τις πλάτες των ΗΠΑ, οι οποίες επιχειρούν να διαχωρίσουν το μέτωπο του Λιβάνου από τα παζάρια με την Τεχεράνη, αξιοποιώντας και την «φιλοδυτική» λιβανέζικη κυβέρνηση.
Η Χεζμπολάχ με τη σειρά της απορρίπτει τα απευθείας παζάρια της εν λόγω κυβέρνησης και το Ισραήλ και τις ΗΠΑ και δηλώνει ότι δεν δεσμεύεται από αυτά.
Ο ηγέτης της λιβανέζικης οργάνωσης Ναΐμ Κάσεμ ζήτησε την Παρασκευή την «άνευ όρων» απόσυρση των ισραηλινών δυνάμεων από τον νότιο Λίβανο, ενώ χαρακτήρισε το «μνημόνιο κατανόησης» μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ ως «δήλωση ήττας» της Ουάσινγκτον και του Ισραήλ.
Γαλλία και Ιταλία επιχειρούν να διατηρήσουν τα «πατήματά» τους
Στο μεταξύ, χώρες της ΕΕ με «παραδοσιακά» συμφέροντα στον Λίβανο, όπως η Γαλλία και η Ιταλία οι οποίες έχουν μείνει εκτός από τα παζάρια στην Ουάσινγκτον – στο πλαίσιο και επιχειρούν να διατηρήσουν τα «πατήματά» τους.
Ο πρόεδρος του Λιβάνου, Ζοζέφ Αούν, χαιρέτισε την Παρασκευή τις προσπάθειες της Γαλλίας και της Ιταλίας για τη συγκρότηση μιας «ειρηνευτικής» δύναμης η οποία θα διαδεχθεί τη δύναμη του ΟΗΕ στον Λίβανο (UNIFIL), η εντολή της οποίας λήγει στα τέλη του 2026.
Για τον τερματισμό της UNIFIL πίεσαν οι ΗΠΑ, ενώ Ρώμη και Παρίσι επιχειρούν να διατηρήσουν ενισχυμένο ρόλο και σε μια διάδοχη κατάσταση.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι ανακοίνωσαν την Πέμπτη ότι θέλουν να συγκροτήσουν έναν πολυεθνικό «συνασπισμό» υπό τη διεύθυνσή τους, προκειμένου να ενισχύσουν την «κυριαρχία του Λιβάνου» και για να εμποδίσουν να γίνει το έδαφος της χώρας «το εφαλτήριο μιας περιφερειακής κλιμάκωσης».
ΠΗΓΗ:902