Επιθέσεις στο Στενό του Ορμούζ στο φόντο νέου γύρου όξυνσης του πολέμου στη Μέση Ανατολή

aggelioforos

Συνεχίζεται η σφοδρή αντιπαράθεση για τον έλεγχο του στρατηγικού Στενού του Ορμούζ, θέτοντας σε κίνδυνο τον εύθραυστο συμβιβασμό μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν. Παρά τα παζάρια για την έκβαση του πολέμου, χθες σημειώθηκαν νέες εκατέρωθεν επιθέσεις, απειλώντας με νέο γύρο κλιμάκωσης του ιμπεριαλιστικού πολέμου στη Μέση Ανατολή ενώ οι σχετικές υπογραφές εκεχειρίας δεν έχουν προλάβει ακόμα να στεγνώσουν.

Η τελευταία εξέλιξη σημειώθηκε στο Μπαχρέιν, το οποίο καταγγέλλει ότι δέχθηκε επίθεση από ιρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Το υπουργείο Εξωτερικών του Μπαχρέιν εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία καταδικάζει την επίθεση, χαρακτηρίζοντάς την ως “σοβαρή παραβίαση” της κυριαρχίας του και του διεθνούς δικαίου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, αρκετά drones έπληξαν στόχους στην επικράτειά του, χωρίς να διευκρινίζεται η ακριβής τοποθεσία ή η φύση των στόχων. Τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι οι πύραυλοι έπληξαν ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης AR-327 στο όρος Dukhan, το υψηλότερο σημείο του Μπαχρέιν, που θεωρείται κρίσιμος κρίκος στο αμερικανικό δίκτυο επιτήρησης στον Κόλπο.

Ο τελευταίος γύρος επιθέσεων ξεκίνησε χθες αργά το βράδυ, με επιθέσεις ων ΗΠΑ ενάντιου του Ιράν «ως ισχυρή απάντηση στην χθεσινή επίθεση σε εμπορικό πλοίο που διέπλεε το Στενό του Ορμούζ».

Υπενθυμίζεται πως στο Μπαχρέιν φιλοξενείται το αρχηγείο του 5ου Στόλου των ΗΠΑ. Η Ναυτική Βάση Υποστήριξης του Μπαχρέιν (NSA Bahrain), που βρίσκεται περίπου 240 χιλιόμετρα νότια του Ιράν, λειτουργεί ως το επιχειρησιακό νευρικό κέντρο του Πέμπτου Στόλου των ΗΠΑ, υποστηρίζοντας επιχειρήσεις ναυτικής ασφάλειας, υλικοτεχνική υποστήριξη ομάδων κρούσης αεροπλανοφόρων, επιχειρήσεις ναρκοπολέμου και περιπολίες στρατηγικής αποτροπής σε ολόκληρη την περιοχή του Κόλπου. Η βάση λειτουργεί επίσης ως κρίσιμος κόμβος επικοινωνιών και συγκέντρωσης πληροφοριών, που συνδέει τις ναυτικές επιχειρήσεις της CENTCOM με τις αμερικανικές δυνάμεις που επιχειρούν σε όλη την Αραβική Χερσόνησο, την Ερυθρά Θάλασσα, τον Ινδικό Ωκεανό και τον ευρύτερο χώρο του Ινδο-Ειρηνικού.

Παράλληλα, νωρίτερα σήμερα οι Βρετανικές Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις Εμπορίου (UKMTO) ανακοίνωσαν ότι έλαβαν αναφορά για νέο περιστατικό εντός του Στενού του Ορμούζ. Ο πλοίαρχος ενός δεξαμενόπλοιου ανέφερε ότι το σκάφος του χτυπήθηκε από «άγνωστο βλήμα», σύμφωνα με το UKMTO.

Προστέθηκε ότι το πλοίο υπέστη ζημιές στη γέφυρα, όλα τα μέλη του πληρώματος είναι ασφαλή και δεν έχει αναφερθεί περιβαλλοντική ζημιά μέχρι στιγμής. Οι αρχές διερευνούν το περιστατικό, ανέφερε επίσης το UKMTO.

Από το βίντεο της CENTCOM με τις τελευτάιες επιθέσεις στο Ιράν

Από το βίντεο της CENTCOM με τις τελευτάιες επιθέσεις στο Ιράν

Οι αμερικανικές επιθέσεις και η απάντηση της Τεχεράνης

Η επίθεση στο Μπαχρέιν έρχεται ως συνέχεια μιας σειράς αμερικανικών πληγμάτων. Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) ανακοίνωσε ότι έπληξε θέσεις αποθήκευσης ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και παράκτιες εγκαταστάσεις ραντάρ. Η επιχείρηση αυτή ήταν απάντηση σε επίθεση στο εμπορικό πλοίο “Ever Lovely”, για το οποίο η Ουάσινγκτον κατηγορεί την Τεχεράνη. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, χαρακτήρισε την ενέργεια του Ιράν ως “ηλίθια παραβίαση” της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός. Σύμφωνα με τον ίδιο, το Ιράν εκτόξευσε τουλάχιστον τέσσερα drones εναντίον πλοίων, με τα τρία να καταρρίπτονται .

Το Ιράν από την πλευρά του απάντησε άμεσα, με την αεροπορία των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) να αναλαμβάνει την ευθύνη για επιθέσεις σε αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις σε Μπαχρέιν, Κουβέιτ και Ιορδανία. Οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι έπληξαν 21 αμερικανικούς στόχους, καταστρέφοντας τέσσερις από αυτούς. Στην Ιορδανία, οι στρατιωτικές δυνάμεις ανακοίνωσαν ότι κατέρριψαν πέντε πυραύλους που εκτοξεύτηκαν εναντίον βάσης στην περιοχή Azraq.

Η ναυτιλιακή εταιρεία Evergreen Marine, με έδρα την Ταϊβάν, ανακοίνωσε ότι το φορτηγό πλοίο της, το Ever Lovely, που έπλεε υπό σημαία Σιγκαπούρης, χτυπήθηκε από «άγνωστο αντικείμενο» στα ανοικτά του Ομάν την Πέμπτη. Η βρετανική ναυτική υπηρεσία UKMTO ανέφερε ότι το περιστατικό συνέβη την Πέμπτη λίγο μετά τις 6 μ.μ. τοπική ώρα. Η Evergreen ανέφερε επίσης ότι το πλοίο της ακολουθούσε τη διαδρομή που συνιστούσε το UKMTO κατά τη διέλευσή του από τα στενά. Το Ever Lovely είχε παραμείνει εγκλωβισμένο στον Κόλπο για περισσότερες από 100 ημέρες αφότου φόρτωσε εμπορεύματα στο Ιράκ.

Όπως διευκρίνισε ο  γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Αρσένιο Ντομίνγκες, το Ever Lovely δεν διερχόταν υπό το πλαίσιο εκκένωσης του ΙΜΟ και του Ομάν. Το πλαίσιο αυτό είχε ανακοινωθεί στις 24 Ιουνίου και προέβλεπε δύο ασφαλείς διαδρομές – μία βόρεια, εγκεκριμένη από το Ιράν, και μία νότια, εγκεκριμένη από το Ομάν – για τον ασφαλή απόπλου περισσότερων από 10.000 ναυτικών που παρέμεναν εγκλωβισμένοι στον Κόλπο.

Μετά την επίθεση, ο ΙΜΟ αποφάσισε να αναστείλει προσωρινά το πρόγραμμα εκκένωσης. Παρά την αναστολή, η ναυτιλιακή κίνηση στα στενά παρέμεινε αυξημένη. Σύμφωνα με την εταιρεία θαλάσσιας πληροφορικής Kpler, καταγράφηκαν 54 διελεύσεις πλοίων στις 25 Ιουνίου. Από αυτά, τα 24 ακολούθησαν τη διαδρομή του Ομάν, τα 10 τη διαδρομή του ΙΜΟ, τα 8 την ιρανική διαδρομή, ενώ 9 πλοία κινήθηκαν με άγνωστα σήματα.

Πριν από την αναστολή, περίπου 115 πλοία και 2.500 ναυτικοί είχαν καταφέρει να εγκαταλείψουν την περιοχή. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περισσότερα από 500 πλοία που παραμένουν εγκλωβισμένα, με χιλιάδες ναυτικούς, να βρίσκονται σε δεινή θέση, με ελλείψεις σε καύσιμα, νερό και τρόφιμα. Ο  Αρσένιο Ντομίνγκες, τόνισε ότι η εκκένωση θα διαρκέσει αρκετές εβδομάδες και η διαδικασία θα ξεκινήσει ξανά μόλις ληφθούν διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια των πλοίων.

ΠΗΓΗ:902

Share This Article