Η παροχή στοιχείων από τις ψηφιακές πλατφόρμες πώλησης αγαθών και υπηρεσιών ήδη εφαρμόζεται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα η ΑΑΔΕ έχει προχωρήσει σε συμφωνίες με τις εταιρείες delivery και λαμβάνει ανά τρίμηνο τα στοιχεία των συναλλαγών, ενώ αντίστοιχα λαμβάνει στοιχεία από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων, όπως η Booking, η Vrbo και η Airbnb.
Αυτό το μοντέλο επεκτείνεται και στις διασυνοριακές συναλλαγές, με τις φορολογικές διοικήσεις να λαμβάνουν στοιχεία που τους αφορούν στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών. Για παράδειγμα η Amazon θα πρέπει να αποστέλλει στη χώρα που έχει την έδρα της τα στοιχεία των ελληνικών επιχειρήσεων που συνεργάζονται με την πλατφόρμα και εν συνεχεία αυτά τα δεδομένα θα λαμβάνονται από την ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και ΑΑΔΕ εξετάζουν να αλλάξουν τα δεδομένα και να βρεθούν και πάλι ένα βήμα πιο μπροστά από τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. Το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο παρέχει την ευελιξία στη φορολογική διοίκηση να ζητάει από όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες στοιχεία συναλλαγών, προκειμένου να διασταυρώνει εάν τα δηλωθέντα εισοδήματα είναι σε συμφωνία με τις πωλήσεις.
Εκτός δηλαδή από τις εταιρείες delivery είναι εξαιρετικά πιθανό μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες πώλησης αγαθών και υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα οι Skroutz, Douleutaras κ.ά., να υποχρεωθούν να αποστέλλουν στοιχεία στην εφορία, τα οποία θα διασταυρώνονται με εκείνα που δηλώνουν οι συνεργαζόμενες σε αυτά επιχειρήσεις και επαγγελματίες. Μάλιστα η ΑΑΔΕ έχει τη δυνατότητα να ζητάει, εφόσον κριθεί απαραίτητο, τα στοιχεία είτε ανά τρίμηνο είτε ανά μήνα.
Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής που αγγίζει τα 40 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη της Eurobank, μπορεί να μειωθεί αισθητά, αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς τα εργαλεία πλέον υπάρχουν για να εντοπιστούν η φοροδιαφυγή και η φορολογική απάτη.
Οπως προαναφέρθηκε και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι φορολογικές αρχές θα αρχίσουν να ανταλλάσσουν στοιχεία που δηλώνουν οι ψηφιακές πλατφόρμες. Ετσι, με τις νέες διατάξεις ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των φορολογικών αρχών των χωρών-μελών της Ε.Ε. και διευκολύνονται οι έλεγχοι για τον εντοπισμό των εισοδημάτων που αποκτώνται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως μισθώσεις ακινήτων και μέσων μεταφοράς, παροχή προσωπικών υπηρεσιών, πώληση αγαθών κ.ά. Για πρώτη φορά ορίζεται υποχρέωση των πλατφορμών να συλλέγουν στοιχεία από τους πωλητές ή εκμισθωτές που τις αξιολογούν και διαβιβάζουν αυτά τα στοιχεία στις φορολογικές αρχές. Επίσης προβλέπεται και η διενέργεια κοινών ελέγχων από μεικτά συνεργεία αποτελούμενα από ελεγκτές δύο κρατών-μελών. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:
1. Οι πλατφόρμες θα διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμός τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά. στη φορολογική αρχή όπου έχει την έδρα του ο πωλητής.
2. Τα στοιχεία θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά μέσω του υφιστάμενου κοινού δικτύου επικοινωνιών (CCN) που έχει αναπτύξει η Ενωση. Αν πρόκειται για μισθώσεις ακινήτων διαβιβάζονται επιπλέον οι ημέρες που διήρκεσαν αυτές, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου. Με βάση αυτά τα στοιχεία θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες.
ΠΗΓΗ:kathimerini