31.8 C
Athens
Tuesday, July 16, 2024

ΑΑΔΕ: «Ηλεκτρονικό δίχτυ» κατά της φοροδιαφυγής

OικονομίαΑΑΔΕ: «Ηλεκτρονικό δίχτυ» κατά της φοροδιαφυγής

«Ηλεκτρονικό δίχτυ» απλώνει στην αγορά φέτος η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με την ενεργοποίηση όλων των «οπλικών»-ψηφιακών συστημάτων της που στοχεύουν στην παρακολούθηση καθημερινά όλων ανεξαιρέτως των συναλλαγών.

Το 2024 έχει αναγορευτεί σε έτος- σταθμό στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, που επιθυμεί απτά αποτελέσματα. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι η φιλοσοφία όλης της φορολογικής πολιτικής, κατ’ επέκταση και των επόμενων κοινωνικών παρεμβάσεων στήριξης των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, που αναπτύχθηκε στο προηγούμενο διάστημα και αποτυπώθηκε στον πρόσφατο νόμο με σειρά μέτρων, έχει στηριχθεί στη μείωση της παραοικονομίας και του «μαύρου» χρήματος.

Η ΑΑΔΕ πάντως έχει ήδη προετοιμάσει από πέρυσι το έδαφος για τη φετινή «κατά μέτωπο επίθεση» στα φαινόμενα παραβατικότητας, μέσω του σχεδίου αναβάθμισης των Ταμειακών Μηχανών και διεύρυνσης των προδιαγραφών διασύνδεσης, καθώς και του νέου κανονιστικού πλαισίου για τη διασύνδεση των POS με τα Ταμειακά Συστήματα των επιχειρήσεων, αλλά και με το Taxis.

Συγκεκριμένα, εντός του 2023 ολοκληρώθηκαν:

  • 112 εγκεκριμένες αναβαθμίσεις ταμειακών μηχανών (ΦΗΜ-OCR) με δυνατότητα διασύνδεσης
  • 29 πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών και πάροχοι POS, που αποτελούν σχεδόν το σύνολο των παρόχων, υπέβαλαν Δήλωση Συμμόρφωσης με τις νέες προδιαγραφές διασύνδεσης
  • 119 μοντέλα POS, για τα οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Συμμόρφωσης από παρόχους.

Ταυτόχρονα δημιουργήθηκε το Μητρώο POS και καταγράφηκαν σε ειδικό μητρώο το 1.000.000 POS που χρησιμοποιούν 550.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Νέα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου

Με δεδομένο εξάλλου ότι φέτος η ΑΑΔΕ έχει προγραμματίσει να «σαρώσει» με περισσότερους από 70.000 ελέγχους την αγορά και όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες, έχει ήδη ενισχυθεί με νέα «όπλα»:

  1. ΕΛΕΓΧΟΣlive: Πρόκειται για ψηφιακή εφαρμογή, που τέθηκε σε εφαρμογή τον Αύγουστο, και η οποία ολοκληρώνει τον έλεγχο επί τόπου, εκδίδοντας και το ηλεκτρονικό σημείωμα με φόρους και πρόστιμα σε περίπτωση που δια- πιστωθούν παραβάσεις.
  2. Πλατφόρμα «Καταγγελίες Πολιτών»: Μέσω αυτής, παρέχεται η δυνατότητα στον καταγγέλλοντα, είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, να παρέχει πληροφορίες, επιλέγοντας μία ή περισσότερες από τις εξής θεματικές κατηγορίες: 1. Διαφθορά – παραβάσεις ακεραιότητας, 2. Φορολογικές παραβάσεις, 3. Τελωνειακές παραβάσεις. Οι υποβληθείσες μέσω της εφαρμογής καταγγελίες/πληροφορίες διοχετεύονται συστημικά και αυτοματοποιημένα, ανάλογα με το αντικείμενο και το περιεχόμενό τους, στις αρμόδιες δομές για περαιτέρω διενέργεια έρευνας ή ελέγχου κατά περίπτωση.

Από 30 Οκτωβρίου 2023 έως σήμερα έχουν υποβληθεί 2.075 καταγγελίες (394 επώνυμες και 1.681 ανώνυμες) ως εξής:

  • 1.807 για φορολογικές παραβάσεις
  • 72 για τελωνειακές παραβάσεις
  • 196 για θέματα ακεραιότητας

3. Αίθουσα Επιχειρήσεων: Υποστηρίζει σε πραγματικό χρόνο επιχειρησιακές δράσεις φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων ανά την επικράτεια. Με την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και τη χρήση σύγχρονων ελεγκτικών εργαλείων επιτυγχάνεται η καταγραφή των στόχων και η καλύτερη προετοιμασία του σχεδίου δράσης, η ασφαλής επικοινωνία μεταξύ των ελεγκτικών μηχανισμών της ΑΑΔΕ μέσω κεντρικού συστήματος επικοινωνίας, η απευθείας μετάδοση πληροφοριών με φωτογραφίες και βίντεο από τα σημεία ελέγχου, η ανάλυση κινδύνου σε πραγματικό χρόνο και η ταυτόχρονη υποστήριξη των ελεγκτών με έγγραφα, καθώς και με εικόνες από μη επανδρωμένα συστήματα (π.χ. drone).

4. Υπογραφή επικαιροποιημένου μνημονίου συνεργασίας (MoU) με τις πλατφόρμες Airbnb, Booking και Vrbo (Expedia): Συμφωνήθηκαν αλλαγές που οδηγούν στην ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση των δεδομένων που ανταλλάσσονται με στόχο την αποτελεσματικότερη διαχείρισή τους από την ΑΑΔΕ, προκειμένου να διασφαλίζεται πλήρως η ταυτοποίηση των διαχειριστών των καταλυμάτων για σκοπούς συμμόρφωσης και ελέγχου. Η συνεργασία με τις τρεις πλατφόρμες έχει αποφέρει εμφανή αποτελέσματα. Από την «Εφαρμογή Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων» της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι κατά την περίοδο του 10μήνου του έτους 2023, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2022, υπήρξε ποσοστιαία αύξηση των υποβληθεισών δηλώσεων κατά 36% (από 1.247.904 σε 1.695.957 δηλώσεις) και αύξηση των δηλούμενων μισθωμάτων κατά 167.404.869 ευρώ (από 510.078.380 σε 677.483.249 ευρώ – αύξηση 33%).

Νέα ψηφιακά συστήματα

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι κατά την περσινή χρονιά η ΑΑΔΕ πέτυχε παράλληλα και διεύρυνση των λειτουργιών και αύξηση των δηλώσεων στο myPROPERTY, αφού με βάση τα στοιχεία καταγράφεται:

  • αύξηση των ψηφιακών δηλώσεων κατά 73,5% (396.755 δηλώσεις)
  • αύξηση των φόρων, που βεβαιώθηκαν ψηφιακά, κατά 64% (601.312.368,84 ευρώ βεβαιωμένων φόρων)
  • αυτοματοποίηση δήλωσης Ε9: σχεδόν 90.000 δηλώσεις Ε9 κατόπιν αγοραπωλησίας ακινήτων (60% των δηλώσεων Ε9) εκδόθηκαν αυτόματα μέσα από το myPROPERTY.
  • νέα απλοποιημένα ψηφιακά πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ, για τη διευκόλυνση των αγοραπωλησιών ακινήτων, με ταυτόχρονη υλοποίηση όλων των νομοθετικών προβλέψεων για την κατάργηση πιστοποιητικών που καθυστερούσαν την ολοκλήρωση των μεταβιβάσεων ακινήτων.

Αναβάθμιση υπηρεσιών

Πολλές εξάλλου ήταν και οι υπηρεσίες που «εγκαινιάστηκαν» στο πλαίσιο της καλύτερης εξυπηρέτησης των φορολογουμένων. Μεταξύ δε αυτών είναι:

  1. ΑΦΜ χωρίς αίτηση σε ανήλικα τέκνα: Εκδόθηκαν ψηφιακά 375.000 ΑΦΜ χωρίς αίτηση σε ανήλικα άνω των 12 ετών.
  2. Νέα διαδικασία ψηφιακής απόδοσης ΑΦΜ και Κλειδαρίθμου, για την ελαχιστοποίηση των επισκέψεων στις ΔΟΥ: Η ΑΑΔΕ έγινε η πρώτη υπηρεσία του Δημοσίου που εξυπηρετεί τους πολίτες μέσω βιντεοκλήσης στο myAADElive άμεσα και χωρίς ραντεβού. Εντός του 2023 αποδόθηκαν 22.201 Κλειδάριθμοι αυτοματοποιημένα, μέσω ταυτοποίησης κινητού.
  3. Ψηφιακά οι βεβαιώσεις μητρώου: Φυσικά πρόσωπα κι επιχειρήσεις μπορούν να λάβουν βεβαίωση της τρέχουσας εικόνας τους, χωρίς υποβολή αιτήματος ή επίσκεψη στη ΔΟΥ. Εντός του 2023 εκδόθηκαν ψηφιακά 786.402 βεβαιώσεις μητρώου με QRC σε φυσικά πρόσωπα και 1.311.371 βεβαιώσεις σε επιχειρήσεις.
  4. Διασύνδεση με το ΓΕΜΗ για τις Ανώνυμες Εταιρείες: Σχεδόν 17.000 μεταβολές (87% των μεταβολών) στο ΓΕΜΗ σχετικά με το κεφάλαιο, την επωνυμία, τη διάρκεια και τη λήξη των Α.Ε., καθώς και τους εκπροσώπους τους, ενημερώθηκαν αυτόματα στο Φορολογικό Μητρώο, μέσω της διασύνδεσης με το ΓΕΜΗ, χωρίς επίσκεψη στη ΔΟΥ.
  5. Ψηφιακό Πιστοποιητικό Φορολογικής Κατοικίας: Πάνω από 13.000 πιστοποιητικά φορολογικής κατοικίας εκδόθηκαν με τη νέα ψηφιακή διαδικασία, μέσα από την πύλη myAADE.
ΠΗΓΗ:naftemporiki

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles