«Τσίμπησε» αισθητά ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, στο 3,2% από 2,9% τον Φεβρουάριο, αποδεικνύοντας ότι η περίφημη «μάχη κατά της ακρίβειας» που υποστηρίζει ότι δίνει η κυβέρνηση διεξάγεται με μάλλον άσφαιρα πυρά.
Οπως ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε σε μηνιαία βάση κατά 1,5%, έναντι 1,2% τον προηγούμενο χρόνο, δείγμα ότι ο ρυθμός των ανατιμήσεων από μήνα σε μήνα επιταχύνεται σε σύγκριση με πέρυσι, αντί να αποκλιμακώνεται.
Αντίστοιχα ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών, που καταρτίζεται με βάση ένα ενιαίο ευρωπαϊκό καλάθι, κυμάνθηκε στο 3,4% από 3,1% τον Φεβρουάριο, παρουσιάζοντας μηνιαία αύξηση κατά 1,8%. Η Ελλάδα δεν έχει μόνο σημαντικά υψηλότερο πληθωρισμό από τον μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης, αλλά ακολουθεί αντίστροφη πορεία, καθώς στη χώρα μας ο τιμάριθμος αυξάνεται, ενώ στην ευρωζώνη υποχωρεί, στο 2,4% τον Μάρτιο από 2,6% τον Φεβρουάριο.
Τι κι αν ο υπουργός Ανάπτυξης πανηγυρίζει για την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον εξορθολογισμό των τιμών σε βασικά αγαθά, η πραγματικότητα άλλα δείχνει. Οι τιμές στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά υποχώρησαν μεν -1,1% σε μηνιαία βάση, όμως αυτό δεν αρκεί για να τιθασεύσει τον ετήσιο πληθωρισμό, που κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, στο 5,3%, από 6,7% τον Φεβρουάριο (5,5% ο εναρμονισμένος).
Αν λάβουμε υπόψη ότι σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat ο πληθωρισμός της Ευρωζώνης στην κατηγορία «τρόφιμα – ποτά – καπνός» αναμένεται να κινηθεί στο 2,7% και ήταν αρνητικός στα μη επεξεργασμένα τρόφιμα, με -0,4%, προκύπτει ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι πρωταθλήτρια στις ανατιμήσεις των τροφίμων, οι οποίες πλήττουν δυσανάλογα τα πιο φτωχά νοικοκυριά.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες οι υψηλότερες ετήσιες ανατιμήσεις σημειώθηκαν στα ξενοδοχεία – καφέ – εστιατόρια με 6,4%, ακολουθούν ένδυση – υπόδηση με 5,8%, υγεία με 4,4%, εκπαίδευση με 3,5%, υπηρεσίες αναψυχής και ψυχαγωγίας με 3,3%. Εξωφρενικές είναι οι ετήσιες ανατιμήσεις στο ελαιόλαδο, που κυμαίνονται στο 67,2%, τα φρούτα ακρίβυναν κατά 12,7%, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά και χυμοί 11,4%, ψάρια 5,7%, λαχανικά και κρέας 4,1% και 3% αντίστοιχα.
Η μόνη κατηγορία τροφίμων με ετήσια μείωση τιμών είναι τα γαλακτοκομικά – αυγά, με -1,2%. Το πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε κατά 12,4% (ευτυχώς που φέτος δεν είχαμε κρύο) και τα ασφάλιστρα υγείας κατά 14%. Υποχώρησαν οι τιμές στο φυσικό αέριο (-39%), λιγότερο στο ρεύμα (-4,6%) και στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (-2,1%). Σε μηνιαία βάση τα καύσιμα αυτοκινήτου «τσίμπησαν» κατά 2,3%, ενώ το ράλι στις τιμές της βενζίνης συνεχίζεται και τον Απρίλιο. Ανοδικά πίεσε τον πληθωρισμό σε μηνιαία βάση η αύξηση του δείκτη κατά 35,1% στην κατηγορία ένδυση – υπόδηση, η οποία όμως είναι συγκυριακή, καθώς οφείλεται στην επαναφορά μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
Μαγική εικόνα με τον περιορισμό των προσφορών
Εντυπωσιακά είναι τα συμπεράσματα συγκριτικής έρευνας τιμών για 446 προϊόντα, από τις κατηγορίες στις οποίες επιβλήθηκε ο περιορισμός των προσφορών κατά -30% και η μετακύλισή τους στην αρχική τιμή. Τα στοιχεία συγκέντρωσαν ο βουλευτής Δωδεκανήσων και τομεάρχης Ανάπτυξης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. Γιώργος Νικητιάδης και οι επιστημονικοί συνεργάτες του, με βάση τιμοληψίες που πραγματοποιήθηκαν πριν και μετά την ισχύ των μέτρων (27/2 και 2/4).
Ο σκοπός της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί αν το μέτρο που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από 1η Μαρτίου είχε όφελος για τον καταναλωτή και σε ποιο βαθμό. Οι αναλυτικοί πίνακες είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.», ενώ περίληψή τους έχει κατατεθεί στα πρακτικά της Βουλής.
Αφορούν κωδικούς που συμμετέχουν σε προωθητικές ενέργειες και αποτυπώνουν την αρχική τιμή και την τιμή ραφιού τον Φεβρουάριο και τον Απρίλιο αντίστοιχα, καθώς και το ποσοστό μεταβολής της τελικής τιμής. Αίσθηση προκαλεί ότι σε 140 προϊόντα, σχεδόν το 1 στα 3, καταγράφεται αύξηση των τιμών στο ράφι, μέχρι 44%, ενώ σε περίπου 50 κωδικούς οι αυξήσεις κινούνται σε διψήφια ποσοστά. Σε 115 κωδικούς οι τιμές στο ράφι παρέμειναν σταθερές (παρά τη μείωση των τιμών προμηθευτή), ενώ σε 190 κωδικούς υπήρξαν μεν μειώσεις, οι οποίες στην πλειονότητά τους είτε κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά ποσοστά είτε είναι πολύ μικρότερες από τις μειώσεις στην αρχική τιμή.
Ενδεικτικά, σπρέι καθαρισμού της Klinex, ενώ στις 27/2 είχε αρχική τιμή 4,45 ευρώ και νέα μειωμένη αρχική τιμή στις 2/4 στα 3,95 ευρώ, η τιμή του στο ράφι αυξήθηκε κατά 31%, από τα 2,25 στα 2,95 ευρώ. Κρέμα Νivea, που πριν από τα μέτρα Σκρέκα είχε αρχική τιμή 4,12 ευρώ και πωλούνταν με έκπτωση στη μισή τιμή, μετά την εφαρμογή των μέτρων η τιμή προμηθευτή παρέμεινε σταθερή, αλλά η τιμή ραφιού αυξήθηκε κατά 33%, στα 2,72 ευρώ.
Γενικά στα απορρυπαντικά ρούχων – τα οποία έχουν και τις ακριβότερες τιμές στην κατηγορία των καθαριστικών – παρατηρείται μεγάλη μείωση των αρχικών τιμών, η οποία όμως δεν αποτυπώνεται στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής. Για παράδειγμα, υγρό απορρυπαντικό Planet, είχε αρχική τιμή 15,95 ευρώ τον Φεβρουάριο και 12,72 τον Απρίλιο, όμως η τιμή στο ράφι αυξήθηκε 11% (από 8,42 ευρώ στα 9,42 ευρώ). Απορρυπαντικό Dixan, ενώ η αρχική τιμή μειώθηκε από 14,98 ευρώ στα 12,36, ο καταναλωτής το πλήρωσε 7% ακριβότερο (9,86 από 9,18 ευρώ). Αντίστοιχη απόκλιση παρατηρείται σε προϊόντα που είχαν μειωμένη τιμή στο ράφι. Π.χ. Skip απορρυπαντικό, ενώ η τιμή προμηθευτή μειώθηκε από τα 19,58 ευρώ στα 13,80 (σχεδόν -30%), η τελική τιμή μειώθηκε μόλις κατά -10% (12 ευρώ από 13,38).
ΠΗΓΗ:efsyn